داروی آرتریت و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

 5 مه  2016- دارویی که معمولاً برای درمان آرتریت روماتوئید تجویزمی شود، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. دانشمندان دانشگاه منچستر دریافتند که درمان با گلوکوکورتیکوئیدها – نوعی از استروئیدها – برای کنترل التهاب ایجاد شده در بیماری آرتریت روماتوئید در دوزهای بالا می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش  دهد.

 یک گروه از محققان دانشگاه منچستر به بررسی سوابق پزشکی بیش از 20 هزار بیمار مبتلا به آرتریت  روماتوئید در بریتانیا و 12600 بیمار آمریکایی پرداختند. آنها سپس به مقایسه ی نرخ ابتلا به دیابت در میان بیمارانی که تحت درمان با گلوکوکورتیکوئید بودند با بیمارانی که تحت درمان با این دارو نبودند، پرداختند.

 در طی یک دوره ی 5.4ساله،  ده درصد از بیماران بریتانیایی  و در طی یک  دوره ی 3.4ساله، 6.8درصد از بیماران آمریکایی، به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. با این حال، این خطر تحت تأثیر دوزاستفاده شده در شش ماه اخیر(کوتاه مدت) قرار نگرفت.

 هر 5 میلی گرم افزایش روزانه ی مصرف یک نوع گلوکوکورتیکوئید بنام پردنیزولون با افزایش 25 تا 30 درصدی خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد، اما دوزهای کمتر از 5 میلی گرم با خطر قابل اندازه گیری درمقایسه  با گروه کنترل همراه نبود.

 دکتر Dixonنویسنده ی ارشد این تحقیق و مدیر مرکز تحقیقات اپیدبیولوژیک بریتانیا در دانشگاه منچستر می گوید: پزشکان در هنگام تجویز گلوکوکورتیکوئیدها باید تعادل بین فواید و خطرات آن را درنظر بگیرند، تاکنون هیچ مطالعه ای در مورد میزان تغییر این خطر با دوز و مدت درمان انجام نشده  است.

این تحقیق شواهد مهمی را برای پزشکان فراهم  کرده و نشان می دهد دوزهای کم استروئیدها(زیر 5 میلی گرم در روز) موجب افزایش خطر دیابت نمی شود. اگر چه، این خطر برای افرادیکه از دوزهای پایین این دارو به مدت طولانی استفاده می کنند یا از دوزهای بالای آن استفاده می کنند می تواند اندازه گیری شود.

 دکتر Dixon  هشدار می دهد که افراد تحت درمان با گلوکوکورتیکوئیدها  نباید مصرف داروی خود را متوقف کنند زیرا این داروها درمانهای موثری  برای جلوگیری از تشدید یا عود بیماری در مفاصل می باشند و می توانند به افرادیکه  به سایر درمان ها پاسخ نمی دهند، درکنترل بیماری  کمک کنند.

یافته های این تحقیق درمجله ی Arthritis and Rheumatologyمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/may/arthritis-medication-increases-type-2-diabetes-risk,-researchers-suggest-97907690.html